Logistikken blir digital

Alvdal Skurlag innfører et helt nytt digitalt logistikksystem og Lars Erik Nordahl sitter sentralt med innkjøring og testing av det nye systemet.

– Nå kan vi følge flyten fra ordren mottas til varene er lastet fra truck på bil, forteller Nordahl.

Foreløpig testes det nye systemet internt. Etterhvert vil det bli utvidet slik at ordren kan følges og spores helt fram til kunden.

– Absolutt alle er involvert i denne prosessen og får et forhold til det, fortsetter Nordahl.

Slutt på løse papirer

I praksis betyr dette bedre oversikt over alle produkter og hvor de befinner seg i prosessen. Det blir slutt på løse ark og lapper. Alt blir nå merket med strekkoder, og i alle trucker er det håndholdte skannere som truckførerne bruker for å skanne alle pakker de flytter på underveis i produksjonsprosessen.

– Vi skal bli bedre på merking og sporing av varene. Dette innføres til alles beste, både for kundene og oss, sier Lars Erik Nordahl.

Sparer tid

– Digitalisering av ordrehåndteringen betyr en vesentlig tidsbesparelse, og vil når det er i full drift gi oss bedre oversikt og den effektiviseringsgevinsten vi er ute etter, fortsetter Skurlagets logistikkansvarlige.

Blant annet vil systemet være til god hjelp ved opplasting av biler, fordi det vil gi detaljerte opplysninger om plassen på bilene – og varsler når en transport begynner å bli full.

– Dette vil dermed også lette transportplanleggingen. Vi vet nå detaljert hvor i prosessen varene er helt fram til opplasting på de seks faste rutene vi kjører med to faste ukentlige lastedager, forteller Nordahl.